Geplaatst op:
Met deze gezonde banaanpannenkoek begint je dag hoe dan ook goed

Met deze gezonde banaanpannenkoek begint je dag hoe dan ook goed

Voor iedereen die wél van pannenkoeken maar níet van dat volle gevoel erna houdt, hebben we goed nieuws. 
Tess Milne bedacht samen met Optimel een ontbijtrecept voor een heerlijke én gezonde pannenkoek.   Alles wat je nodig hebt, zit erin, en alles wat je niet nodig hebt, niet. Ideaal. Tess (oké, haar man) maakt ‘m elk weekend.

‘Havermout. Van het woord alleen al voel ik me gezonder worden. Als Popeye in 2018 geboren zou zijn, sloeg hij waarschijnlijk elke dag een blik havermout achterover, in plaats van spinazie. Havermout is gezond en mits met liefde gemaakt, smaakt het ook nog lekker. Die liefde is belangrijk, want zonder heeft het echt meer weg van een bak koude cement. Dus voor dit recept moet je de liefde vanuit je hart naar de topjes van je vingers laten stromen. Pannenkoeken met een gezonde twist: havermout in plaats van bloem. Bijna elk weekend maakt mijn man ze voor me. Het is ons vaste weekendritueel. Ik houd van rituelen. Vooral in een leven wat op z’n zachtst gezegd nogal chaotisch is, houd ik van die speciale momenten waar de tijd even stil lijkt te staan. De loomheid van een ontspannen weekend, de geur van een verse bak koffie, hmm. En wat is er dan heerlijker dan pannenkoeken? Dit weekend at ik de pannenkoeken met een glas Optimel drinkyoghurt framboos, lekker fris.

Normaal voel ik me na het eten van een stapel pannenkoeken blij, maar ook kapot. Mijn maag is zwaar en het liefste plof ik ter plekke, als een zeeleeuw in de zon neer. Déze pannenkoeken echter geven je niet alleen een blij verzadigd gevoel, maar je hebt daarna ook nog energie. Dus maak alvast een vreugdedans, want ik beloof jullie: het wordt smullen.

Zo maak je het
Voor dit recept heb je melk, eieren, havermout en een banaan nodig. En voor de topping: bramen, kokosrasp en eventueel agavesiroop. Dit recept maken we puur op gevoel. Meng een kopje havermout met twee eieren en een banaan. Giet daar een kopje melk overheen. Het is dan aan jezelf om te kijken of je het beslag te dun of te dik vindt. Met een beetje extra melk maak je het dunner en om het dikker te maken gooi je er een schepje havermout bij. Mix het geheel tot het een soepel beslag is. Bak de pannenkoek in een pan met kokosboter en versier het geheel met bramen, banaan en kokosrasp. En als je het lekker vindt, kun je er dus wat agavesiroop aan toevoegen. Let op: omdat het beslag uit havermout bestaat, kan het zijn dat het beslag na een tijd wat dikker wordt. Een scheutje melk is voldoende om het weer soepel te krijgen. Geniet van je dag!’

Kijk voor meer lekkere ontbijt-ideeën op www.optimel.nl/nl/c/recepten/